مقالاتبلاگمقالات آموزشی

آشنایی کامل با پمپ درب خودرو؛ وظیفه، عملکرد و انواع آن

پمپ درب خودرو، یک قطعه الکتریکی کوچک است که با استفاده از نیروی الکتریکی، درب های خودرو را باز و بسته می کند. این قطعه معمولا در داخل درب خودرو قرار دارد و به وسیله سیم کشی به سایر قطعات سیستم قفل مرکزی متصل می شود. اگر قصد آشنایی بیشتر و جامع تری با پمپ درب خودرو را دارید، تا انتها با مجموعه تهران نصب همراه باشید.

نحوه عملکرد پمپ درب خودرو

نحوه عملکرد پمپ درب خودرو در دو بخش مورد بررسی قرار میگیرد:

  1. باز کردن درب
  2. بستن درب

هنگام قفل کردن درب ها

هنگامی که اهرم قفل درب سمت راننده به سمت پایین فشرده می شود، علاوه بر این که درب سمت راننده قفل می شود، سایر درب ها نیز قفل می‌شود. پایه ی اپن میکروسوئیچ که به صورت ولتاژ منفی می باشد، به پایه ی com متصل می شود. پایه ی com هم نوعی اتصال با واحد کنترل دارد که همین اتصال می تواند باعث قفل شدن درب ها شود. بنابراین به محض قفل شدن درب سمت راننده، ولتاژ منفی به کمک پایه com به واحد کنترل رسیده و یکی از رله های در نظر گرفته شده در واحد کنترل فعال شده و درب های دیگر نیز به وسیله پمپ درب خودرو قفل می شود.

پمپ درب خودرو

هنگام باز کردن درب ها

هنگامی که اهرم درب سمت راننده به سمت بالا کشیده شود، علاوه بر این که درب سمت راننده باز می شود، پایه ی com موجود در میکروسوئیچ از پایه ی منفی واحد کنترل جدا شده و به پایه ی مثبت وصل می شود. هنگامی که پایه com به پایه مثبت وصل می شود، فرمانی از طرف واحد کنترل به یکی دیگر از رله های در نظر گرفته شده ارسال می شود و به این ترتیب سایر درب ها نیز به کمک پمپ درب خودرو باز می شوند.

انواع پمپ درب خودرو بر اساس کارکرد

پمپ های درب خودرو بر اساس تعداد سیم های اتصال به آن ها، به دو نوع 2 سیم و 5 سیم تقسیم می شوند. در ادامه هریک را بررسی خواهیم کرد.

پمپ درب 2 سیم

پمپ درب 2 سیم فقط از دو سیم آبی و سبز تشکیل شده است. سیم آبی مثبت و سیم سبز منفی است. اتصال این دو سیم به پمپ باعث باز و بسته شدن درب‌ها می‌شود.

  • سیم آبی: این سیم به موتور پمپ متصل می‌شود و وظیفه تامین برق مثبت را بر عهده دارد.
  • سیم سبز: این سیم به موتور پمپ متصل می‌شود و وظیفه تامین برق منفی را بر عهده دارد.

پمپ درب دو سیم

پمپ درب 5 سیم

پمپ درب 5 سیم علاوه بر دو سیم آبی و سبز، دارای سه سیم دیگر به رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای و سفید است:

  • سیم مشکی: این سیم به منفی دائمی متصل می‌شود.
  • سیم قهوه‌ای: این سیم به میکروسوئیچ پمپ متصل می‌شود و وظیفه ارسال فرمان قفل به قفل مرکزی را بر عهده دارد.
  • سیم سفید: این سیم به میکروسوئیچ پمپ متصل می‌شود و وظیفه ارسال فرمان باز شدن به قفل مرکزی را بر عهده دارد.

پمپ درب 5 سیم

تفاوت پمپ درب 2 سیم و 5 سیم

پمپ درب 2 سیم فقط برای باز و بسته کردن درب‌ها استفاده می‌شود. اما پمپ درب 5 سیم علاوه بر باز و بسته کردن درب‌ها، می‌تواند فرمان قفل و باز شدن درب‌ها را نیز به قفل مرکزی ارسال کند.

کدام نوع پمپ درب خودرو بهتر است؟

انتخاب نوع پمپ درب خودرو به نیاز شما بستگی دارد. اگر فقط نیاز به باز و بسته کردن درب‌ها دارید، پمپ درب 2 سیم برای شما کافی است. اما اگر نیاز دارید که فرمان قفل و باز شدن درب‌ها را نیز به قفل مرکزی ارسال کنید، باید از پمپ درب 5 سیم استفاده کنید.

نتیجه گیری و جمع بندی

انتخاب نوع پمپ درب خودرو، به نیاز و امکانات خودرو بستگی دارد. اگر خودرو شما فقط دارای سیستم قفل مرکزی ساده است، می توانید از پمپ درب خودرو 2 سیم استفاده کنید. اما اگر خودرو شما دارای سیستم قفل مرکزی پیشرفته است، باید از پمپ درب خودرو 5 سیم استفاده کنید.

تحریریه تهران نصب

تحریریه تهران نصب از برترین متخصصین حوزه خودرو، امنیت و نصب تشکیل شده است. کلیه افراد این بخش با جدیدترین تجهیزات این حوزه آشنایی کامل داشته و همواره سعی در ارائه بهترین و مفیدترین مطالب را دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا